مجله اسپورتینا

جدیدترین مطالب ورزشی

مجله اسپورتینا

جدیدترین مطالب ورزشی

گیر کردن غذا در دندان

گیر غذایی از بدترین مشکلات دندانی است که منجر به احساس ناراحتی بسیاری در افراد می شود و همچنین عوارض بسیاری دارد.

  

عوارض گیر غذایی

از عوارض گیر کردن غذا در اطراف و بین دندان ها می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسیدگی دندان به دلیل گیر کردن غذا بین دندانها
  • بیماری لثه و خونریزی لثه ناشی از ماندن غذا اطراف دندانها
  • احساس فشار و درد بین دندانها برای غذای گیر کرده بین آن ها
  • بوی بد دهان به دلیل ماندن غذا بین دندانها

علل گیر غذایی

موارد زیر متداول ترین علت های گیر کردن غذا بین دندانها هستند:

پوسیدگی دندان

پوسیدگی در محل اتصال دو دندان کنار هم، (پوسیدگی یک دندان یا هر دو دندان) منجر به ایجاد محل گیر کردن غذا می شود. راه حل و درمان در چنین مواردی ترمیم دندان های پوسیده است. با ترمیم دندان پوسیده مشکل گیر کردن غذا در دندانها هم بر طرف خواهد شد.

گیر غذایی دندان روکش شده یا عصب کشی شده

در بعضی موارد بعد از درمان روکش دندان یا روکش بعد از عصب کشی ممکن است در اطراف روکش غذا گیر کند. احتمال دارد ترمیمی که روی دندان گذاشته می شود یا روکشی که برای دندان ساخته می شود کمی کوچکتر از حد نرمال باشد و بدین ترتیب تماس سفت و محکمی با دندان مجاور ایجاد نشود و باعث گیر کردن غذا شود. در چنین مواردی با تعویض ترمیم، اضافه کردن به روکش (در صورتیکه روکش سالم خارج شود) و یا تعویض روکش می توان مشکل گیر غذایی دندان روکش شده را برطرف کرد.

حرکت دندان ها

این مورد مهم ترین و شایع ترین علت گیر غذایی دندان می شود و معمولا علل مختلفی دارد. در صورتی که فرد دچار دندان قروچه شبانه باشد، این فرایند خارج از اراده و کنترل او است و فرد هم هیچ اطلاعی از دندان قروچه شبانه ندارد. یکی از عواقب دندان قروچه حرکت دندان هاست که در اثر این حرکت بین دندان های فاصله افتاده و موجب گیر غذایی می شود. در چنین مواردی استفاده از الاستیک (کش) ارتودنسی می تواند دندان ها را به حالت اول برگرداند. اما برای نگاه داشتن دندان ها سر جای خود و جلوگیری از حرکت آن ها باید از وسیله ای به نام نایت گارد استفاده شود. این وسیله شبیه یک لایه نازک و شفاف تلق است که برای فرد ساخته می شود و روی دندان ها سوار می شود و مانع حرکت دندان ها می گردد.

گیر کردن غذا اطراف ایمپلنت

یکی از اتفاقات شایع در اطراف روکش ایمپلنت، حرکت دندان مجاور ایمپلنت است. از آنجایی که دندان ها در استخوان فک ثابت نبوده بلکه شناور هستند، امکان حرکت آنها وجود دارد. اما ایمپلنت داخل استخوان فک ثابت است و هیچ گونه حرکتی ندارد. لذا در فرایند حرکت دندان ها، ایمپلنت در واقع از این حرکت جا می‌ماند و باعث ایجاد گیر غذایی می شود. به همین علت و چند دلیل تکنیکی دیگر روکش ایمپلنت اکثرا با چسب موقت به اباتمنت متصل می گردد تا امکان خارج کردن و اصلاح آن وجود داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد